بررسی اثرات علاقمندی منابع انسانی به سازمان بر تبلیغات دهان به دهان با نقش میانجی تعهد شغلی و قصد عدم خروج سازمانی

مقاله: پژوهشی

صفحه: 323- 346

نویسندگان:

میلاد غلامی[1]، نیما قلی نژاد میانرودی [2]سید محمد  میر محمدی شکتائی[3]

[1]  مدرس موسسه غیر انتفاعی روزبهان، ساری، ایران

[2] دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی موسسه آموزش عالی روزبهان ساری smohamadmmohamadi@gmail.com

[3] مدرس موسسه آموزش عالی روزبهان ساری smohamadmmohamadi@gmail.com

 

چکیده

در عصر مترقی فعلی، نیروی انسانی به عنوان یکی از اجزای مهم سرمایه فکری، جزو دارایی های مهم شرکت تحت عنوان دارایی های نامشهود تلقی و قلمداد می گردد. سازمانها با سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی و تربیت نیروی کار ماهر، برای دستیابی به اهداف بلندمدت خود برنامه ریزی می کنند. بر این اساس ترک شغل توسط کارمندان به عنوان خسارتی قابل توجه برای شرکتها محسوب می شود. بر این اساس شناسایی شاخص های موثر بر کنترل و جلوگیری از این رخداد، برای مدیران شرکتها حائز اهمیت  فراوانی است. جامعه آماری این تحقیق را کارشناسان و مدیران شرکت لبنی هراز تشکیل می دهند. برای  گردآوری داده ها از پرسشنامه میتال و همکاران (2023) استفاده شده است. به منظور تحلیل مدل تحقیق از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس نسخه سه بهره گرفته شده است. بر اساس نتایج به دست آمده ضمن تایید تمام فرضیه های تحقیق مشخص شد که علاقمندی منابع انسانی به سازمان ضمن افزایش تمایل به تبلیغات دهان به دهان، قصد عدم خروج کارمند از سازمان را تقویت می کند. علاوه بر این مشخص شد که علاقمندی منابع انسانی به سازمان به واسطه افزایش تعهد کارکنان به سازمان، بر هر دو مولفه تبلیغات دهان به دهان و قصد عدم خروج کارمند از سازمان، تاثیر معنادار غیرمستقیمی نیز دارد.

کلمات کلیدی:

علاقمندی منابع انسانی به سازمان، قصد عدم خروج کارمند از سازمان، تبلیغات دهان به دهان، تعهد شغلی

 


Investigating the effects of human resources interest in the organization on word-of-mouth advertising with the mediating role of job commitment and intention to not leave the organization

Milad Gholami[1], Nima Gholinejad Mianroudi [2] Seyed Mohammad Mirmohammadi Shaktaei[3]

[1] Lecturer, Roozbahan Non-Profit Institute, Sari, Iran

[2] Master’s student, Public Administration, Human Resources, Roozbahan Higher Education Institute, Sari smohamadmmohamadi@gmail.com

[3] Lecturer, Roozbahan Higher Education Institute, Sari smohamadmmohamadi@gmail.com

 

abstract

In the current progressive era, human resources, as one of the important components of intellectual capital, are considered and considered as important assets of the company under the title of intangible assets. Organizations plan to achieve their long-term goals by investing in human resources and training skilled labor. Accordingly, employee turnover is considered a significant loss for companies. Accordingly, identifying indicators effective in controlling and preventing this event is of great importance for company managers. The statistical population of this study consists of experts and managers of Haraz Dairy Company. The questionnaire of Mittal et al. (2023) was used to collect data. In order to analyze the research model, the structural equation technique was used using SmartPLS version 3 software. Based on the results obtained, while confirming all the research hypotheses, it was determined that human resources’ interest in the organization, while increasing the desire for word-of-mouth advertising, strengthens the employee’s intention not to leave the organization. In addition, it was found that human resources’ interest in the organization, through increasing employee commitment to the organization, also has a significant indirect effect on both components of word-of-mouth advertising and employee retention intentions.

Keywords: 

Human resources interest in the organization, employee intention not to leave the organization, word of mouth advertising, job commitment

اشتراک گذاری

Share on telegram
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on facebook

فایل مقاله