مقاله: پژوهشی
صفحه: 294- 321
نویسندگان:
جلال اکراسریان[1]
[1] کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تنکابن
چکیده
هدف تحقیق حاضر، بررسی ادراک معلمان مدارس از راهبردهای انضباطی در کلاس درس بوده است.روش تحقیق به لحاظ ماهیت، توصیفی-پیمایشی(زمینه یابی)و از حیث هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را معلمان مدارس پسرانه دوره متوسطه شهرستان رامسر به تعداد355 نفر تشکیل دادند که تعداد 188 نفر بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه راهبردهای انضباطی معلم لوئیس(2001) استفاده شد که روایی آنها توسط استاد راهنما مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ (0.81)محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت.به منظور تحليل داده ها از آزمون تی تک نمونه ای توسط نرم افزار آماریSpss استفاده شد.یافته های تحقيق نشان داد میزان ادراک معلمان مدارس از راهبردهای انضباطی پاداش و گفتگو و مذاکره در کلاس درس بالاتر از حد متوسط و میزان ادراک معلمان مدارس از راهبردهای تنبیه و پرخاشگری پایین تر از حد متوسط بوده است.
کلمات کلیدی:
راهبرد پاداش،راهبرد گفتگو و مذاکره،راهبرد تنبیه،راهبرد پرخاشگری.
Examining school teachers’ perception of disciplinary strategies in the classroom (Study case of secondary school teachers of Ramsar city)
Jalal Akrasarian[1]
[1] Master’s degree in educational sciences, Islamic Azad University, Tonkabon branch
abstract
Keywords:
reward strategy, dialogue and negotiation strategy, punishment strategy, aggression strategy.