مقاله: پژوهشی
صفحه: 238- 258
نویسندگان:
ماهرخ طهماسبی نژاد [1]
[1] دانشجوی کارشناسی ارشد حسابرسی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، ایران tahmasbi.mahrokh@gmail.com
چکیده
هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر کیفیت حسابرسی بر مدیریت سود فرصت طلبانه با توجه به نقش استراتژیک بودن شرکت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. تحقیق حاضر تحقیقی کاربردی بوده وجامعه آماری آن کلیه شرکتهای فعال در بورس اوراق بهادارتهران است و نمونه آماری بر اساس روش حذف سیستماتیک برابر با 114 شرکت است. دوره زمانی جمع آوری اطلاعات مربوط به سالهای 1397 تا 1401 است و اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار ایویوز نسخه 9 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بر اساس نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیلهای آماری، کیفیت حسابرسی تاثیر منفی و معناداری بر مدیریت سود فرصت طلبانه دارد. همچنین بر اساس شواهد به دست آمده، استراتژیک بودن شرکت اثر تعدیلگر افزایش بر رابطه بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود فرصتطلبانه دارد.
کلمات کلیدی:
مدیریت سود فرصت طلبانه، کیفیت حسابرسی، استراتژیک بودن شرکت
Maherkh Tahmasbinejad [1]
[1] Master’s student in accounting, Islamic Azad University, Chalous branch, Iran tahmasbi.mahrokh@gmail.com
abstract
The purpose of this research is to investigate the impact of audit quality on opportunistic profit management, considering the strategic role of the company in companies listed on the Tehran Stock Exchange. The current research is an applied research and its statistical population is all active companies in the Tehran Stock Exchange and the statistical sample is equal to 114 companies based on the systematic elimination method. The time period of data collection is from 1397 to 1401, and the obtained data has been analyzed using Eviuse software version 9. Based on the results obtained from the statistical analysis, audit quality has a negative and significant effect on opportunistic profit management. Also, based on the obtained evidence, the company’s strategicness has a moderating effect on the relationship between audit quality and opportunistic profit management.
Keywords:
Opportunistic profit management, audit quality, strategicness of the company