مقاله: پژوهشی
صفحه: 341- 371
نویسندگان:
سهیلا حسن زاده[1]
[1] کارشناس ارشد، گروه مدیریت دولتی- رفتار سازمانی، دانشگاه پیام نور ماهدشت، کرج ایران. (shamimohammadali8@gmail.com).
هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر ارتباطات داخلی شفاف بر مدیریت تغییرات سازمانی و روابط سازمانی کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میباشد. در تحقيق حاضر، جامعه آماري شامل کلیهی کارکنان ستاد مرکز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میباشد که برابر با 1450 نفر بوده است. از بین جامعه آماری تعداد 304 نفر را با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری انتخاب و روش نمونهگیری مورد استفاده از نوع تصادفي ساده ميباشد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه استاندارد می باشد که طبق محاسبه از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق حاضر از آزمونهای تحلیل عاملی، روش معادلات ساختاری و آزمون سوبل با استفاده از نرمافزارهای آماری Spss 22 و Smart Pls انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد، شیوههای ارتباطات شفاف طی تغییر سازمانی بر اتخاذ استراتژی مقابله کنترل محور، شیوههای ارتباطات شفاف طی تغییر سازمانی بر اتخاذ استراتژی گریز محور، اتخاذ استراتژی مقابله گریز محور بر عدم قطعیت درک شده کارکنان از تغییر سازمانی، اتخاذ استراتژی مقابله کنترل محور بر کیفیت روابط کارکنان- سازمان، اتخاذ استراتژی مقابله گریز محور بر کیفیت روابط کارکنان- سازمان، عدم قطعیت درک شده تغییر سازمانی، بر کیفیت روابط کارکنان- سازمان، ارتباط شفاف بر کیفیت روابط كاركنان با در نظر گرفتن نقش ميانجي مقابله كنترل محور، ارتباط شفاف بر عدم قطعيت با در نظر گرفتن نقش ميانجي مقابله گريز محور و مقابله گريز محور بر کیفیت روابط كاركنان با در نظر گرفتن نقش ميانجي عدم قطعيت همگی تأثیر معناداري دارند و مورد تایید واقع شدند. همچنین شیوههای ارتباطات شفاف داخلی طی تغییر سازمانی بر عدم قطعیت درک شده تغییر سازمانی، اتخاذ استراتژی مقابله کنترل محور بر عدم قطعیت درک شده کارکنان از تغییر سازمانی، شیوههای ارتباطات داخلی شفاف طی تغییر سازمانی بر کیفیت روابط کارکنان- سازمان، ارتباط شفاف بر عدم قطعيت با در نظر گرفتن نقش ميانجي مقابله كنترل محور و مقابله كنترل محور بر کیفیت روابط كاركنان با در نظر گرفتن نقش ميانجي عدم قطعيت همگی تأثیر معناداري ندارند و مورد تایید نمیباشند و به عبارتی رد شدند.
کلمات کلیدی: ارتباطات شفاف، استراتژی کنترل محور، استراتژی گریز محور، عدم قطعیت سازمانی و روابط کارکنان- سازمان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.