مقاله: پژوهشی
صفحه: 105- 93
نویسندگان:
فهیمه ساعد[1]*
[1] کارمند شهرداری، قزوین، ایران
چکیده
در دنیای رقابتی امروز، سازمان ها برای حفظ ارباب رجوعهای خود بایستی بیشترین توجه را به نیازها، نظرات و اعتراضات آنان در ارتباط با خدمات سازمانی داشته باشند. مسئولیت اجتماعی یک الزام و تعهد درونی از سوی فرد برای انجام مطلوب همۀ فعالیتهایی که بر عهدۀ او گذاشته شده است. بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر رفتارهای شهروندی بر مسئولیت اجتماعی و احیای کیفیت خدمات شهرداری تهران است. جامعه آماری پژوهش کلیه ارباب رجوع های شهرداری در شهر تهران است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 384 نفر به دست آمد که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. بهمنظور اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روايي پرسشنامه بهصورت تشخيصي، همگرا و واگرا و پايايي پرسشنامه نیز با ضريب آلفاي کرونباخ بررسي گرديد. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش حداقل مربعات جزئی و به کمک نرمافزار Smart PLS3 انجام شد. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که رفتارهای شهروندی بر مسئولیت اجتماعی در شهر تهران تاثیر معنادار دارد و رفتارهای شهروندی بر احیای کیفیت خدمات در شهر تهران تاثیر معنادار دارد.
کلمات کلیدی:
رفتارهای شهروندی، مسئولیت اجتماعی، احیای کیفیت خدمات، شهرداری تهران
Investigating the impact of citizenship behaviors on social responsibility and service quality restoration in Tehran Municipality
Fahima Saed[1]*
[1] Municipal employee, Qazvin, Iran
abstract
Keywords:
Citizenship behaviors, social responsibility, restoration of service quality, Tehran Municipality