بررسی تأثیر رفتارهای شهروندی بر مسئولیت اجتماعی و احیای کیفیت خدمات در شهرداری تهران

مقاله: پژوهشی

صفحه: 105- 93

نویسندگان:

فهیمه ساعد[1]*

[1]  کارمند شهرداری، قزوین، ایران

 

چکیده

در دنیای رقابتی امروز، سازمان ها برای حفظ ارباب رجوع­های خود بایستی بیشترین توجه را به نیازها، نظرات و اعتراضات آنان در ارتباط با خدمات سازمانی داشته باشند. مسئولیت اجتماعی یک الزام و تعهد درونی از سوی فرد برای انجام مطلوب همۀ فعالیت‌هایی که بر عهدۀ او گذاشته شده است. بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر رفتارهای شهروندی بر مسئولیت اجتماعی و احیای کیفیت خدمات شهرداری تهران است. جامعه آماری پژوهش کلیه ارباب رجوع های شهرداری در شهر تهران  است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 384 نفر به دست آمد که بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند.  به‌منظور اندازه‌گیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روايي پرسشنامه به‌صورت تشخيصي، همگرا و واگرا و پايايي پرسشنامه نیز با ضريب آلفاي کرونباخ بررسي گرديد. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش حداقل مربعات جزئی و به کمک نرم­افزار Smart PLS3 انجام شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده­ها نشان داد که رفتارهای شهروندی بر مسئولیت اجتماعی در شهر تهران تاثیر معنادار دارد و رفتارهای شهروندی بر احیای کیفیت خدمات در شهر تهران تاثیر معنادار دارد.

کلمات کلیدی:

رفتارهای شهروندی، مسئولیت اجتماعی، احیای کیفیت خدمات، شهرداری تهران


Investigating the impact of citizenship behaviors on social responsibility and service quality restoration in Tehran Municipality

Fahima Saed[1]*

[1] Municipal employee, Qazvin, Iran

 

abstract

In today’s competitive world, organizations must pay the most attention to their needs, opinions and objections in relation to organizational services in order to maintain their clients. Social responsibility is an internal requirement and obligation on the part of the individual to perform all the activities entrusted to him. Therefore, the purpose of the current research is to investigate the effect of citizen behavior on social responsibility and the restoration of the quality of Tehran municipality services. The statistical population of the research is all the clients of the municipality in Tehran. The sample size was obtained by using Morgan’s table, 384 people were selected based on stratified random sampling method.  In order to measure the variables, a standard questionnaire was used. The diagnostic, convergent and divergent validity of the questionnaire and the reliability of the questionnaire were also evaluated with Cronbach’s alpha coefficient. The test of the research model was done based on partial least squares method and with the help of Smart PLS3 software. The results of data analysis showed that citizenship behaviors have a significant impact on social responsibility in Tehran and citizenship behaviors have a significant impact on service quality restoration in Tehran.

Keywords: 

Citizenship behaviors, social responsibility, restoration of service quality, Tehran Municipality

اشتراک گذاری

Share on telegram
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on facebook

فایل مقاله