مقاله: پژوهشی
صفحه: 86- 107
نویسندگان:
فاطمه موحدنیا[1]، سید وحید جبارزاده[2]
[1] کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی(گرایش بازاریابی)-عضو اتاق بازرگانی استان مازندران-ایران
Fatima.movahednia.1994@gmail.com
[2] اکتری مدیریت بازرگانی(گرایش بازاریابی)، عضو هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مشتری بر رضایت از نوآوری خدمات با نقش واسطه ای مشارکت مشتری(مورد مطالعه:مشتریان بانک صادرات در شهر ساری) بود. این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه مشتریان بانک صادرات در شهر ساري در سال 1401 بودند براي محاسبه تعداد نمونه در جامعه نامعلوم فرمول کوکران استفادهشده بود، که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 384 تعیینشده بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه 26 سؤال استاندارد است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 تائید شد و پرسشنامهها به روش غیر احتمالی دردسترس دراختیار مشتریان قرارگرفته است. روایی پرسشنامه براساس آزمون CVR سنجیده شده است. براي تجزیهوتحلیل آماري یافتهها، از آمار توصيفي و استنباطي استفادهشده است. در بخش نخست، تجزیهوتحلیل توصيفي یافتهها بهصورت ترسيم جداول و نمودارهای فراوانی ارائه شد. در بخش دوم براي استنباط آماری و آزمون فرضیات از نرمافزار آماري SPSS نسخه 24 و مدلسازی معادلات ساختاري Smart Pls ارائه شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که تمامی فرضیات پژوهش مورد تأیید قرارگرفتهاند و مشارکت مشتری به طور معناداری میان آموزش مشتری بر رضایت از نوآوری خدمات نقش میانجی ایفا می کند و آموزش مشتری نیز بیشترین تاثیر را بر رضایت از نوآوری خدمات دارد.
کلمات کلیدی:
آموزش مشتری، رضایت از نوآوری خدمات، مشارکت مشتری.
Investigating the effect of customer education on satisfaction with service innovation with the mediating role of customer participation
Fatemeh Mohadnia[1], Seyyed Vahid Jabarzadeh[2]
[1] Master of Business Administration (Marketing Orientation) – Member of Chamber of Commerce of Mazandaran Province – Iran Fatima.movahednia.1994@gmail.com
[2] Business management major (marketing orientation), full-time faculty member of Islamic Azad University, Babol branch, Iran
abstract
Keywords:
Customer education, satisfaction with service innovation, customer involvement.