بررسی تاثیر رقابت در بازار محصول بر خوانایی گزارشگری مالی در بورس اوراق بهادر

مقاله: پژوهشی

صفحه: 92- 80

نویسندگان:

میثم محمودزاده[1]*

[1]  گروه حسابداری,واحد الیگودرز,دانشگاه آزاد اسلامی ,الیگودرز, ایران

 

چکیده

آنچه در دنیای امروز شرکت‌‌ها را از چند دهه قبل متمایز می‌‌کند، محیط ناپایدار و رقابت روزافزون برای جذب منابع محدود است. براساس مطالعات اخیر، تصمیمات تأمین منابع مالی شرکت، هم از عوامل داخلی و هم از فعالیتهای گروه‌های خارج از مرزهای شرکت تأثیر می‌‌گیرد؛ بنابراین، توجه به بازار رقابت در تعیین روش تأمین مالی مناسب برای افزایش بازده و ادامۀ حیات شرکت‌‌ها اهمیت دارد و از عوامل اصلی رشد و پیشرفت آنها محسوب می‌‌شود ،ازاینرو، لازم است مدیران شرکتها برای انتخاب بهترین ترکیب سرمایه، هنگام گرفتن تصمیمات مالی، به رقابت‌پذیری به‌‌منزلۀ وسیله‌ای برای دستیابی به عملکرد مطلوب توجه کنند.پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رقابت در بازار محصول بر خوانایی گزارشگری مالی در بورس اوراق بهادرصورت گرفته است. در این راستا جامعه آماری  10  نمونه از شرکتهای  بورس اوراق بهادر درسالهای 1395-1400 گردآوری و آزمون شد. نتایج نشان داد رقابت بازار محصول بر خوانایی گزارشگری مالی تأثیر معناداری داشته است

کلمات کلیدی:

رقابت در بازار محصول،  خوانایی گزارشگری مالی، بازار ، رقابت،  محصول ، بورس اوراق بهادر.


Investigating the impact of competition in the product market on the readability of financial reporting in Bahadur Stock Exchange

Meisham Mahmoodzadeh[1]*

[1] Accounting Department, Aligudarz Branch, Islamic Azad University, Aligudarz, Iran

 

abstract

What differentiates companies in today’s world from a few decades ago is the unstable environment and the ever-increasing competition to attract limited resources. According to recent studies, the company’s financing decisions are influenced by both internal factors and the activities of groups outside the company’s borders; Therefore, paying attention to the competition market is important in determining the appropriate financing method to increase efficiency and continue the life of companies, and it is considered one of the main factors of their growth and development. Therefore, it is necessary for company managers to choose the best combination of capital when making financial decisions. Pay attention to competitiveness as a means to achieve the desired performance. The present study was conducted with the aim of investigating the effect of competition in the product market on the readability of financial reporting in the Bahadur Stock Exchange. In this regard, a statistical population of 10 samples from Bahadur Stock Exchange companies was collected and tested in 1395-1400. The results showed that product market competition had a significant effect on the readability of financial reporting

Keywords: 

Competition in the product market, readability of financial reporting, market, competition, product, Bahadur Stock Exchange.

اشتراک گذاری

Share on telegram
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on facebook

فایل مقاله