مقاله: پژوهشی
صفحه: 117-136
نویسندگان:
معصومه قاسم پور[1]، حسین شکرکن[2]
[1] کارشناس ارشد اقتصاد گرایش انرژی، دانشگاه شیراز ، ایران
[2] کارشناس ارشد اقتصاد گرایش انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد الیگودرز، ایران
چکیده
از آنجایی که آموزش و پرورش یکی از سازمانهای خدماتی پایه در روند توسعه علم و رشد و پیشرفت جامعه محسوب میگردد. بنابراین، پرداختن به مسائل اینگونه سازمانها دارای اهمیت ویژهای بوده و میتواند نتایج مهمی را به دنبال داشته باشد. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و از لحاظ هدف یک تحقیق کاربردی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان دبستانی استان البرز بود که تعداد نمونه 200 n= نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که از روش نمونهگیری تصادفی استفادهشده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد ویژگیهای شغلی هاکمن و اولدهام که در سال (1979) تهیه و تدوین شده است استفاده شد. روایی و پایایی پرسشنامه توسط متخصصین مربوطه مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 73/0 = α و آزمون توصیف 49/0= α نیز تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیلی دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسان و رگرسیون چند متغیری استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که بین ویژگیهای اصلی شغل با بروندادهای شغلی معلمان ابتدایی رابطه معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی: تنوع مهارت، هویت تکلیف، اهمیت تکلیف، استقلال کاری، بازخورد، خشنودی رشدی، خشنودی شغلی عمومی، انگیزش درونی شغل
Investigating the Relationship between Job Characteristics of Alborz Primary School Teachers and Their Job Outputs Based on Hackman and Oldham Theories
Masoumeh Ghasempour [1], Hossein Shokrkan [2]
[1] Master of Energy Economics, Shiraz University, Iran
[2] Master of Energy Economics, Islamic Azad University, Aligudarz Branch, Iran
Abstract