مقاله: پژوهشی
صفحه: 351- 373
نویسندگان:
مهران درمانی شکردشت[1]*، کام بخش فرحمند[2]، سید رحیم صفوی میرمحله[3]، علیرضا داداشی جوکندان[4]
[1] گروه مديريت، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران.
[2] گروه مديريت، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران.
[3] گروه مديريت، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران.
[4] باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تالش، دانشگاه آزاد اسلامی، تالش، ایران.
این تحقیق به بررسی عوامل موثر بازاریابی بر عملکرد بین المللی با نقش میانجی مزیت رقابتی کسب و کارهای کوچک و بزرگ منطقه آزاد بندرانزلی پرداخته است. روش پژوهش حاضر پیمایشی می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش؛ مدیران فعال کسب و کارهای کوچک و بزرگ منطقه آزاد بندرانزلی هستند که تعدادشان در مجموع 148 نفر است. روش نمونه گیری پژوهش حاضر تمام شمار می باشد. ابزار جمع آوری دادهها در این پژوهش پرسشنامه می باشد. برای سنجش متغیر عوامل بازاریابی با چهار مولفه(هوش بازار، نوآوری محصول، قیمت گذاری و ارتباط) همراه 16 سوال، پرسشنامه بین المللی شدن با 7 سوال و مزیت رقابتی با 10 سوال اقتباس شده از مقاله فلاحت و همکاران(2020) استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل موثر بازاریابی در کل و به تفکیک توسط متغیر میانجی مزیت رقابتی بر عملکرد بین المللی شرکت ها تاثیر معناداری دارد. متغیر قابلیت قیمتگذاری بر عملکرد بین المللی شرکت ها از طریق مزیت رقابتی دارای بیشترین ضریب اثر کل را دارا می باشد.
کلمات کلیدی: هوش بازار، نوآوری محصول، قیمت گذاری، ارتباط، عملکرد بین المللی، مزیت رقابت
Investigating the effective factors of marketing on international performance with the mediating role of competitive advantage (case study: small and large businesses of Bandar Anzali Free Zone)
Mehran Tharvani Shekardasht[1]*, Kambakhsh Farahmand[2], Seyed Rahim Safavi Mirmohle[3], Alireza Dadashi Jokandan[4]