مقاله: پژوهشی
صفحه: 144- 157
نویسندگان:
مقصود وحیدنیا[1]، مصطفی دیندار سوها[2]
[1] کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، مشگین شهر ایران.magar.sevgi6971.dk@gmail.com
[2] کارشناس علوم تربیتی، آموزگار شاغل در ناحیه یک، اردبیل، ایران
چکیده
استفاده از ظرفیت بازاریابی اینترنتی در ایران در سال های اخیر به شدت در حال رشد بوده و بخش عظیمی از فعالیت های مربوط به فضای مجازی را به خود اختصاص داده است و بازارگرایی یکی از جنبههای فرهنگ سازمانی است که در آن کارکنان بالاترین ارزش را به سودآوری بنگاه و نگهداری مشتری از طریق ایجاد ارزش برتر میدهند بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش بازارگرایی و بازاریابی اینترنتی بر توسعه بازارهای بین المللی میباشد. روش تحقيق توصيفي- همبستگی بود. جامعه پژوهش حاضر مدیران کارکنان شرکت ورزیران در سطوح مختلف بود که تعداد 100 نفر انتخاب شد. بهمنظور اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روايي پرسشنامه بهصورت تشخيصي، همگرا و واگرا و پايايي پرسشنامه نیز با ضريب آلفاي کرونباخ بررسي گرديد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و lisrel با آزمونهای معادلات ساختاری انجام گرفته است نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بازارگرایی بر توسعه بازارهای بین المللی تاثیر معنی داری دارد و همچنین بازاریابی اینترنتی بر توسعه بازارهای بین المللی تاثیر معنی داری دارد.
کلمات کلیدی:
بازارگرایی ، بازاریابی اینترنتی ، توسعه بازارهای بین المللی
Maqsood Vahidnia[1], Mostafa Dindar Soha[2]
[1] Master of Public Administration, Islamic Azad University, Meshgin Shahr, Iran.magar.sevgi6971.dk@gmail.com [2] Educational science expert, teacher working in the first district, Ardabil, Iran
abstract
The use of Internet marketing capacity in Iran has been growing strongly in recent years and has taken a huge part of activities related to virtual space, and market orientation is one of the aspects of organizational culture where employees are the highest value. they give to the company’s profitability and customer retention through creating superior value, so the purpose of the current research is to investigate the role of market orientation and internet marketing on the development of international markets. The research method was descriptive-correlation. The current research population was the managers of employees of Varziran company at different levels, and 100 people were selected. In order to measure the variables, a standard questionnaire was used. The diagnostic, convergent and divergent validity of the questionnaire and the reliability of the questionnaire were also evaluated with Cronbach’s alpha coefficient. Data analysis has been done using SPSS and Lisrel software with structural equation tests. The results of data analysis showed that market orientation has a significant effect on the development of international markets and internet marketing has a significant effect on the development of international markets. you have
Keywords:
Market orientation, internet marketing, development of international markets