مقاله: پژوهشی
صفحه: 352- 337
نویسندگان:
بهنام سام دلیری [1]
[1] هیات علمی گروه مدیریت صنعتی، هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نوشهر، نوشهر، ایران
Mjtabalati@yahoo.com
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش قدرت بازار بر رابطه ویژگیهای حسابرسی بر کیفیت اقلام تعهدی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق تهران میباشد.جامعه آماری این پژوهش، شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 5 ساله (1396 تا 1401) میباشد که نمونههای انتخابی، به روش حذف سیستماتیک 104 شرکت انتخاب گردید. نتایج حاکی از آنست که رابطه بین متغیر حق الزحمه حسابرسی با کیفیت اقلام تعهدی با توجه به سطح معناداری بدست آمده (0.0353) تأیید شده و با توجه به مثبت بودن آماره تی این رابطه مستقیم میباشد. رابطه بین متغیر اندازه موسسه حسابرسی با کیفیت اقلام تعهدی با توجه به سطح معناداری بدست آمده (0.0449) تأیید شده و با توجه به منفی بودن آماره تی این رابطه معکوس میباشد. رابطه بین متغیر قدرت بازار با کیفیت اقلام تعهدی با توجه به سطح معناداری بدست آمده (0.0244) تأیید شده و تأثیر متغیر قدرت بازار بر رابطه بین متغیر حق الزحمه حسابرسی با کیفیت اقلام تعهدی با توجه به سطح معناداری بدست آمده (0.0255) تأیید شده؛ همچنین، تأثیر متغیر قدرت بازار بر رابطه بین متغیر اندازه موسسه حسابرسی با کیفیت اقلام تعهدی با توجه به سطح معناداری بدست آمده (0.0385) تأیید شده و با توجه به مثبت بودن آماره تی این تأثیر مستقیم میباشد.
کلمات کلیدی:
ویژگیهای حسابرسی، اقلام تعهدی، قدرت بازار شرکت، بورس
Behnam Sam Daliri [1]
[1] Faculty of Industrial Management Department, Faculty of Islamic Azad University of Nowshahr, Nowshahr, Iran Mjtabalati@yahoo.com
abstract
The main objective of this study is to investigate the role of market power on the relationship between audit characteristics and accrual quality of companies listed on the Tehran Stock Exchange. The statistical population of this study is companies listed on the Tehran Stock Exchange during a 5-year period (2017 to 2022), and the selected samples were selected using the systematic elimination method of 104 companies. The results indicate that the relationship between the audit fee variable and the quality of accruals is confirmed according to the obtained significance level (0.0353), and given the positive t-statistic, this relationship is direct. The relationship between the audit firm size variable and the quality of accruals is confirmed according to the obtained significance level (0.0449), and given the negative t-statistic, this relationship is inverse. The relationship between the market power variable and the quality of accruals has been confirmed according to the obtained significance level (0.0244), and the effect of the market power variable on the relationship between the audit fee variable and the quality of accruals has been confirmed according to the obtained significance level (0.0255); also, the effect of the market power variable on the relationship between the audit firm size variable and the quality of accruals has been confirmed according to the obtained significance level (0.0385), and given the positive t-statistic, this effect is direct.
Keywords:
Audit features, accruals, company market power, stock market