مقاله: پژوهشی
صفحه: 357- 372
نویسندگان:
زهرا محمدپور[1]، حسین حاج منوچهری[2]
[1]دکترای تخصصی مدیریت دولتی ، گرایش رفتار سازمانی ، مدیر گروه موسسه غیرانتفاعی پویندگان چالوس ، چالوس ، ایران. DR.ZMOHAMMADPOUR@GMAIL.COM
[2] کارشناسی ارشد مدیریت دولتی ، گرایش توسعه منابع انسانی ، مدیر بیمارستان شهید بهشتی نوشهر، نوشهر ، ایران. H.H.13660609@GMAIL.COM
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی و شناسایی عوامل پیشرفت موثربرروند کاری کارکنان است، که از نظر هدف کاربردی و بر اساس ماهيت و روش،توصيفي-پيمايشي است. جهت تحلیل داده ها از روش کیفی استفاده شده است .بدین منظور به شناسایی مولفه های پیشرفت در سازمانها پرداختیم، که از مقاله های داخل کشور به صورت کاملا هدفمند انتخاب شدند به روش گلوله برفی رساندیم. سپس مولفه های بدست آمده را به 14 خبره که به روش گلوله برفی انتخاب شده بودند توسط پرسشنامه کیفی دلفی داده و در نهایت در نهایت پس از بررسی های لازم 4گویه ی پیشرفت موثر برروند کاری کارکنان شناسایی شد که عبارتند از: تلاش برای دستیابی به اهداف تبحرگرا با تأکید بر یادگیری و ایجاد مهارت جدید ،تلاش برای دستیابی به اهداف تبحرگریز با تلاش برای درک تکلیف و تسلط یافتن، تلاش برای دستیابی به اهداف عمل گرا با بکارگیری راهبردهای ساده تر و سطحی تر از هوش، تلاش برای دستیابی به اهداف عمل گریز با تأکید بر عدم کسب برچسب های منفی.
کلمات کلیدی:
پیشرفت، روندکاری ، کارکنان
Zahra Mohammadpour[1], Hossein Haj Manouchehri[2]
[1] Specialized doctorate in public administration, majoring in organizational behavior, director of the group of non-profit organization of Chalous Foundation, Chalous, Iran. DR.ZMOHAMMADPOUR@GMAIL.COM
[2] Master of Public Administration, Human Resource Development, Director of Shahid Beheshti Nowshahr Hospital, Nowshahr, Iran. H.H.13660609@GMAIL.COM
abstract
The aim of the current research is to investigate and identify the factors of effective progress on the work process of employees, which is descriptive-survey based on the purpose of application and based on the nature and method. A qualitative method has been used to analyze the data. For this purpose, we identified the components of progress in the organizations, which were selected from the domestic articles in a completely targeted manner, and brought to the snowball method. Then, the obtained components were given to 14 experts who were selected by the snowball method using a Delphi qualitative questionnaire, and finally, after the necessary checks, 4 elements of effective progress on the work process of the employees were identified, which are: efforts to achieve goals Mastery oriented with emphasis on learning and creating new skills, trying to achieve mastery goals by trying to understand the task and gaining mastery, trying to achieve practical goals by using simpler and more superficial strategies than intelligence, trying to achieve practical goals Emphasizing not to get negative labels.
Keywords:
Progress, process, employees