مقاله: پژوهشی
صفحه: 329- 341
نویسندگان:
سیده زهرا طاهری [1]
[1] مدیر آموزگار و کارشناس ارشد علوم تربیتی، zhra56066@gmail.com
چکیده
هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر رفتار نوآورانه شغلی معلمان بر میزان یادگیری دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان خرمآباد میباشد. در این پژوهش سعی شده است به این سوال پاسخ داده شود که رفتار نوآورانه شغلی معلمان تا چه اندازه بر میزان یادگیری دانش آموزان ابتدایی شهرستان خرمآباد تاثیر دارد؟ کلیهی معلمان مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه 2 شهرستان خرمآباد میباشند که در حال حاضر تعداد 900 نفر از معلمان مقطع ابتدایی را شامل میشود. همچنین تعداد 269 معلمان مقطع ابتدایی با استفاده از روش نمونهگیری کوکران به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. در اين پژوهش براي جمعآوري دادهها از پرسشنامه استاندارد رفتار نوآورانه شغلی معلمان جانسن در سال 2000 و پرسشنامه یادگیری دانش آموزان محقق ساخته در سال 1400 بصورت تصادفی ساده استفاده و توزیع و در انجام آن از تکنیکهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری توصیفی از جمله: میانگین، میانه، مد، انحراف معیار، کمترین، بیشترین، چولگی و کشیدگی و استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون با نرمافزار SPSS 26 استفاده میگردد. نتایج پژوهش نشان میدهد، رفتار نوآورانه شغلی معلمان (تولید ایده، ارتقاء ایده و تحقق ایده) بر میزان یادگیری دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان خرمآباد تاثیر مثبت و معنادار دارد.
کلمات کلیدی: رفتار نوآورانه شغلی معلمان، یادگیری دانش آموزان، معلمان مقطع ابتدایی ناحیه 2 خرم آباد
The Impact of Innovative Teachers’ Occupational Behavior on the Learning of Elementary Students of Khorramabad County
Sayyed Zahra Taheri [1]
[1] Director of Educational Sciences and Master of Education, Zhra56066@gmail.com
Abstract
The main purpose of this article is to investigate the impact of teachers’ innovative behavior on the learning rate of elementary students in Khorramabad. In this study, it has been attempted to answer the question of how much teachers’ innovative behavior affects the learning of elementary students in Khorramabad city? All elementary education teachers are in the 2nd district of Khorramabad city, which currently comprises 900 elementary teachers. Also, 269 elementary school teachers have been selected by Cochran sampling method as statistical samples. In this study, the data was used and distributed in a simple random and distributed statistical techniques to collect data from Johnson’s Innovative Job Teachers’ Teacher Behavior Questionnaire in 2000 and the learning questionnaire of the researcher -made students in 1400. Parson correlation coefficient with SPSS 26 software is used to analyze information from descriptive statistical methods such as: mean, moderate, fashion, standard deviation, the lowest, the highest, the highest, the highest, the cholera and the inferential. The results show that the innovative behavior of teachers (idea production, idea promotion and idea realization) has a positive and significant impact on the learning of elementary students in Khorramabad.
Keywords: Innovative Career Behavior of Teachers, Student Learning, Elementary Teachers 2 Khorramabad District 2