مقاله: پژوهشی
صفحه: 395- 419
نویسندگان:
دکترسید محمد میر محمدی شکتائی،[1] مطهره حق شناس ،[2]
[1] مدرس موسسه آموزش عالی روزبهان ساری smohamadmmohamadi@gmail.com
[2] دانشجوی ارشد حسابرسی موسسه آموزش عالی روزبهان ساری motahareh.haghshenas1992@gmail.com
چکیده
آنچه تحقیق حاضر در پی بررسی آن برآمده است تاثیر تعدیلگر تقلب مالی بر رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی و ارزش شرکت، در شرکتهای فعال در بورس تهران است. از این رو تحقیق حاضر را با توجه به کارکرد آن می توان تحقیقی کاربردی برشمرد. در عین حال از منظر نوع اجرا، تحقیقی همبستگی – توصیفی محسوب می شود. از منظری دیگر با توجه به نوع گردآوری و تدوین داده ها، این تحقیق، تحقیقی کتابخانهای است. شرکتهای نمونه آماری 120 شرکت فعال در بورس تهران هستند که اطلاعات آنها از طریق پایگاه کدال و نرم افزار ره آورد نوین برای یک دوره 5 ساله منتهی به 1401 تدوین شده است. روش تحلیل رگرسیون خطی چندمتغیره در نرم افزار ایویوز نسخه نهم است. بر اساس نتایج حاصل شده مشخص شد که سطح افشای مسئولیت پذیری اجتماعی تاثیری مثبت و معناداری بر ارزش شرکت دارد. همچنین مشخص شد که تقلب مالی، تاثیر تعدیلگر کاهشی بر رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی و ارزش شرکت دارد.
کلمات کلیدی:
مسئولیت پذیری اجتماعی، ارزش شرکت، تقلب مالی
Dr. Sayed Mohammad Mir Mohammadi Shaktaei,[1] Motahareh Haghshenas,[2]
[1] Lecturer, Roozbahan Institute of Higher Education, Sari smohamadmmohamadi@gmail.com
[2] Senior Accounting Student, Roozbahan Institute of Higher Education, Sari motahareh.haghshenas1992@gmail.com
abstract
What the present study seeks to investigate is the moderating effect of financial fraud on the relationship between social responsibility and company value in companies active in the Tehran Stock Exchange. Therefore, the present study can be considered an applied study in terms of its function. At the same time, it is considered a correlational-descriptive study in terms of the type of implementation. From another perspective, considering the type of data collection and compilation, this study is a library study. The sample companies are 120 companies active in the Tehran Stock Exchange, whose information has been compiled through the Kodal database and the new Rahavard Novin software for a 5-year period ending in 1401. The method of analysis is multivariate linear regression in the Iviews software, version 9. Based on the results obtained, it was determined that the level of social responsibility disclosure has a positive and significant effect on company value. It was also determined that financial fraud has a decreasing moderating effect on the relationship between social responsibility and company value.
Keywords:
Social responsibility, corporate value, financial fraud