مقاله: پژوهشی
صفحه: 322- 345
نویسندگان:
سمیه سلیمی خورشیدی [1]*، مجید مخلصی[2]
[1] دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، موسسه آموزش عالی روزبهان ساری، ایران
[2] استادیار، گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی روزبهان، ساری، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر تاثیر مشتری مداری بر وفاداری مشتریان بانک ها با توجه به نقش واسطه ای رسانه های اجتماعی مطالعه ی موردی(شعب بانک مسکن شهرستان ساری) بود. این پژوهش کاربردی از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه مشتریان بانک مسکن در شهر ساري در سال 1401 بودند براي محاسبه تعداد نمونه در جامعه نامعلوم فرمول کوکران استفادهشده بود، که بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 384 تعیینشده بود. ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه است که پرسشنامه متغیر وفاداری مشتریان، 11 سؤال استاندارد از (زهیر و همکاران،2011)؛ پرسشنامه متغیرمشتری مداری، 12 سؤال استاندارد از (دوناوان و همکاران،2004) ؛ پرسشنامه متغیررسانه های اجتماعی، 19 سؤال استاندارد از مجردی و همکاران (1393) است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 7/0 تائید شد و پرسشنامهها به روش غیر احتمالی دردسترس دراختیار مشتریان قرارگرفته است. براي تجزیهوتحلیل آماري یافتهها، از آمار توصيفي و استنباطي استفادهشده است. در بخش نخست، تجزیهوتحلیل توصيفي یافتهها بهصورت ترسيم جداول و نمودارهای فراوانی ارائه شد. در بخش دوم براي استنباط آماری و آزمون فرضیات از نرمافزار آماري SPSS نسخه 24 و مدلسازی معادلات ساختاري Smart Pls ارائه شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که تمامی فرضیات پژوهش مورد تأیید قرارگرفتهاند و رسانه های اجتماعی به طور معناداری میان مشتری مداری بر وفاداری مشتریان نقش میانجی ایفا می کند و رسانه های اجتماعی نیز بیشترین تاثیر را بر وفاداری مشتریان دارد.
کلمات کلیدی:
مشتری مداری، وفاداری مشتریان بانک، رسانه های اجتماعی
The effect of customer orientation on the loyalty of bank customers according to the mediating role of social media, a case study (Sari Housing Bank branches)
Somia Salimi Soharri [1]*, Majid Mokhleshi [2]
[1] Master’s student in business administration, majoring in marketing, Rozbahan Institute of Higher Education, Sari, Iran
[2] Assistant Professor, Department of Management, Rozbahan Institute of Higher Education, Sari, Iran
abstract
Keywords:
Customer orientation, bank customer loyalty, social media