مقاله: پژوهشی
صفحه: 158- 175
نویسندگان:
محمد ارهکش سلماسی[1]
[1]دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی رابطه استفاده از تکنولوژی مالی در رضایت مشتریان از خدمات الکترونیکی در بانکهای ملی استان آذربایجان غربی به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق کلیه مدیران بانکهای ملی استان آذربایجان غربی (مدیران سرپرستی و شعب) به تعداد 101 نفر است. تعداد نمونه آماری طبق جدول مورگان و به روش تصادفی ساده 80 نفرمیباشد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد فین تک ناکاشیما (2018) و پرسشنامه استاندارد خدمات بانکداری الکترونیکی ویت و همکاران (2004) استفاده شد. برای بررسی روایی از پرسشنامه استاندارد و برای بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است که مقادیر آنها بالاتر از (7/0) بوده و دارای پایایی مناسبی بودند. بررسی نتایج حاصل از آزمون رگرسیون نشان داد که استفاده از فین تک و ابعاد آن بر رضایت مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیک تاثیر دارند. همچنین به ترتیب اهمیت، ابعاد استفاده از تکنولوژی مالی با ضرائب مسئولیت پذیری (58/0)، اعتماد (46/0)، کیفیت خدمات (41/0) و مشتریگرایی (35/0) بر رضایت مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیک تاثیر دارند.
کلمات کلیدی: فین تک، خدمات بانکداری الکترونیک، رضایت مشتریان، بانک ملی