مقاله: پژوهشی
صفحه: 313- 330
نویسندگان:
حامد باقری توستانی[1]، مظاهر پاک نیا[2]، جعفرکیالاشکی[3]، داوودکیاکجوری[4]
[1] کارشناس ارشد مدیریت دولتی-گرایش توسعه منابع انسانی، چالوس، ایران
[2] کارشناس ارشد مدیریت دولتی-گرایش توسعه منابع انسانی، رامسر، ایران
[3] استادیار مدیریت دولتی، دانشگاه غیرانتفاعی مارلیک، واحد نوشهر، ایران
[4] دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران
هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی تاثیر مهارتهای رهبری مدیران مدارس بر اثربخشی عملکرد مدارس (مطالعه موردی: مدیران مدارس غرب مازندران از کلارآباد تا رامسر)، تعیین شده است. در این پژوهش ابتدا با استفاده از پرسشنامه معتبر مهارتهای رهبری و اثربخشی عملکرد مدارس، اطلاعات مورد نیاز جهت بررسی فرضیات جمعآوری شد. برای سـنجش گویههای تحقیق از مقیاس پنج گزینه ای لیکرت و برای سنجش پایایـی از ضریب آلفـای کرونباخ اسـتفاده گردیده و بدیـن منظور، نمونهی اولیه 15 پرسشنامه، پیش آزمون شد. پس از جمعآوری پرسشنامهها از آزمودنیها، به عنوان نمونه آماری؛ اطلاعات حاصل را با استفاده از آزمون t و تحلیل همبستگی و با بهرهگیری از نرمافزار spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای نشان داد که؛ در سطح معنیداری دو دامنهای، سطح معنیداری آزمون r پیرسون 000/0 بوده و این سطح از حداقل سطح معنیداری كه 05/0 میباشد، کوچکتر است. رابطه معنیداری بین دو متغیر مذکور در فرضیه وجود دارد پس فرض H1 تائید و فرض H0 رد میگردد به عبارتی بين مهارتهای رهبری مدیران بر اثربخشی عملکرد در مدارس غرب مازندران از کلارآباد تا رامسر رابطه معناداری وجود دارد. در حالت کلی فرضیه پژوهش تأیید میگردد.
کلمات كليدي: مهارتهای رهبری، مدیران مدارس، اثربخشی عملکرد مدارس، غرب مازندران