مقاله: پژوهشی
صفحه: 364- 378
نویسندگان:
حمیدرضا حکیمی پور[1]
[1] کارشناس ارشد مدیریت دولتی، گرایش مدیریت تحول، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر سرنوشت سازمانها فرهنگسازمانی است. هر سازمانی با یک نوع فرهنگ غالب به ارائه خدمات به مشتریان میپردازد؛ بنابراین هر شرکت هواپیمایی که فرهنگسازمانی قویتر و یکپارچهتری داشته باشد از سطح مطلوبتری از کیفیت خدمات برخوردار میباشد و رضایتمندی مشتریان و مسافران را بهتر و بیشتر کسب مینماید . در تحقیق حاضر با ارائه مدلی، رابطه بین فرهنگسازمانی شرکتهای هواپیمایی و کیفیت خدمات فرودگاهی آنها موردبررسی قرارگرفته است و فرهنگسازمانی با استفاده از مدل دنیسون که شامل چهار محور اصلی درگیر شدن در کار، سازگاری، یکپارچگی و مأموریت میباشد بررسی میشود. دادههای موردنیاز برای این تحقیق با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوریشده است. این تحقیق ازلحاظ ماهیت کاربردی، اما ازنظر تجزیهوتحلیل پرسشها، توصیفی و همبستگی است. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که بین فرهنگسازمانی شرکتهای هواپیمایی و کیفیت خدمات فرودگاهی رابطه معناداری وجود دارد و شرکت هواپیمایی بافرهنگ مشارکتی در مقایسه با دیگر شرکتهای هواپیمایی از سطح کیفیت خدمات فرودگاهی بالاتری برخوردار است.
كلمات كليدي: فرهنگسازمانی، درگیرشدن در کار، سازگاری، یکپارچگی، مأموریت، کیفیت خدمات