مقاله: پژوهشی
صفحه: 262- 278
نویسندگان:
علی اروجی جوکار[1]، حامد دهقانی[2]
[1] کارشناس ارشد حسابداری، گروه حسابداری، دانشگاه علمی وکاربردی، ملایر، ایران ali.oroji@yahoo.com
[2] کارشناس ارشد حسابداری، گروه حسابداری، دانشکده فنی حرفه ای شهید مفتح، همدان، ایران
چکیده
گزارشگری مالی و افشاء اطلاعات، ابزارهای بالقوه مهمی برای مدیرت در ابلاغ عملکرد شرکت و حاکمیت بر افراد برون سازمانی است. این پژوهش بر اساس اقتصاد اطلاعات است. این چارچوبی است که رسماً تشخیص می دهد که برخی از طرفین معاملات می توانند نسبت به افراد دیگر دارای مزیت اطلاعاتی باشند. زمانی که این اتفاق رخ می دهد، می گویند که عدم تقارن اطلاعاتی رخ داده است برای انجام این پژوهش نمونه 25 تایی شامل 25 نفر از مشاوران مالی، تحلیل گران مالی و کارگزارن در نظر گرفته شد. در این تحقیق دو فرضیه اصلی مورد آزمون قرار گرفته شد، (1) اطلاعات متقارن سبب می شود که تحلیل گران مالی پیش بینی دقیق تری از عملکرد شرکت ها داشته باشند، (2) اطلاعات متقارن سبب می شود که رفتار سرمایه گذاران تغییر داشته باشد. متغیرهای تحقیق با توزیع پرسشنامه ای در قالب 19 سؤال و با استفاده از آزمون های آماری همبستگی اسپیرمن و همچنین آزمون فریدمن مورد سنجش قرار گرفتند. بعد از تکمیل پژوهش فرضیه های پژوهش تأیید شدند. ما نتیجه گرفتیم که اگر اطلاعات متقارن باشد تحلیل گران مالی از عملکرد شرکت ها و رفتار سرمایه گذاران با خبر می شوند و تحلیل های بهتری را انجام می دهند و در نهایت ما می گوییم که اهمیت تقارن اطلاعاتی در اقتصاد ما زیاد است.
کلمات كليدی؛ تقارن اطلاعاتی،تحلیل گران سهام،عملکردشرکت،سرمایه گذاران