مقاله: پژوهشی
صفحه: 314- 326
نویسندگان:
فهیمه سادات موسوی[1]، داود نصیرزاده ونهری[2]، سمانه بالازاده[3]*
[1] کارشناسی ارشد مدیریت دولتی ،گرایش امور مالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، واحد تهران (مرکزی)، اراک، ایران
[2] کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری. موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو، اصفهان
[3] کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ایران
چکیده
بازاریابی در صنعت گردشگری یک سازوکار مدیریتی است که نیازهای گردشگران فعلی و آتی را پیش بینی و برای پاسخگویی به این نیازها برنامه ریزی می کند. از جمله مواردی که می تواند بر جذب گردشگران تاثیر بگذارد بازاریابی داخلی و تبلیغات شفاعی است بنابراین هدف از این تحقیق بررسی تأثیر بررسی تاثیر بازاریابی داخلی و تبلیغات شفاهی بر جذب گردشگر در شهر سرعین می باشد. روش بهکارگرفته شده در این تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است.داده های تحقیق از طریق سوالات پنج گزینه ای لیکرت موجود در پرسشنامه تحقیق جمع آوری شده است. درپژوهش حاضر به منظورتجزيه وتحليل دادههاي حاصل از پرسشنامه، متناسب با نياز آماري از نرمافزار spssدر قالب استنباطي بصورت رگرسیون ساده و چند گانه استفاده گرديده است.جامعه آماری تحقیق، گردشگران شهر سرعین می باشند؛ که تعداد آنها به دلیل نامحدود بودن 100000 نفر در نظر گرفته شد حجم نمونه براساس جدول مورگان 384 نفر محاسبه گردید. و روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده در دسترس خواهد بود.نتایج پژوهش نشان داد که بازاریابی داخلی بر جذب گردشگران تأثیر معناداری دارد. تبلیغات شفاهی بر جذب گردشگران شهر سرعین تأثیر معناداری دارد.
کلمات کلیدی: بازاریابی داخلی، تبلیغات شفاهی، جذب گردشگران، شهر سرعین
Investigating the effect of internal marketing and word of mouth advertising on attracting tourists in Sarein city