مقاله: پژوهشی
صفحه: 207- 221
نویسندگان:
فهیمه سادات موسوی[1]، مصطفی اسفندیاری[2]*
[1] کارشناسی ارشد مدیریت دولتی ،گرایش امور مالی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، واحد تهران (مرکزی)، اراک، ایران
[2] نویسنده مسئول، دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی، عضو هیئت موسس انجمن علمی بازاریابی گلستان ، گرگان ، ایران esfandiari.mostafa@yahoo.com
چکیده
بررسیها نشان میدهد که اعتماد يك رفتار يا يک نگرش است که به زبان آماری نیز بسیار ارزنده است. بنابراین اعتماد مشتریان یک عامل بارز در موفقیت کسب و کار در صنعت بیمه میباشد و از طرفی بسیاری از محققان و صاحبنظران تأکید ویژهای بر روی بازاریابی حسی داشته و آن را یکی از مهمترین عوامل تعیینکننده پایداری کسبوکارها در نظر میگیرند. بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر بازاریابی حسی بر اعتماد مشتریان در صنعت بیمه است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ گردآوردی و تحلیل دادهها در دسته پژوهشهای توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش تمام مشتریان شرکت بیمه در شهر تهران به تعداد نامحدود بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، به تعداد 384 نفر به دست آمد که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روايي پرسشنامه با استفاده از معیارهای روایی تشخيصي، همگرا، واگرا و پايايي پرسشنامه نیز با ضريب آلفاي کرونباخ بررسي گرديد. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری و نرمافزار LISREL انجام گرفت. نتایج نشان داد که بازاریابی حسی بر اعتماد و قصد خرید مشتریان در صنعت بیمه تاثیر معناداری دارد.
کلمات کلیدی:
بازاریابی حسی، اعتماد مشتریان، قصد خرید مشتری، صنعت بیمه
Investigating the impact of sensory marketing on customer trust and purchase intention in the insurance industry
Fahima Sadat Mousavi[1], Mostafa Esfandiari[2]*
[1] Master of Public Administration, Finance, Islamic Azad University, Research Sciences Unit, Tehran (Central) Unit, Arak, Iran
[2] Corresponding author, PhD in business management, member of the founding board of Golestan Marketing Scientific Association, Gorgan, Iran esfandiari.mostafa@yahoo.com
abstract
Keywords:
Sensory marketing, customer trust, customer purchase intention, insurance industry