مقاله: پژوهشی
صفحه: 222- 235
نویسندگان:
فرانک ولی زاده[1]
[1] کارشناش ارشد مدیریت آموزشی، valizadeh.79@gmail.com
چکیده
نظامهای آموزشی نقش مهمی در ایجاد سرمایه انسانی ایفا میکند، یکی از ضرورتهای نظام آموزشی، موفقیت در ادامه و گسترش مهارتهای لازم تحصیلی در دانش آموزان است. میزان پیشرفت تحصیلی یکی از ملاکهای ارزیابی نظامهای آموزشی به شمار میرود که تحت تأثیر عوامل گوناگونی قرار دارد، با توجه به گوناگونی این عوامل تحقیق حاضر بر آن است تا به واکاوی الزامات مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی در شهرستان خرم آباد بپردازد. پژوهش حاضر از نظر نوع هدف كاربردي و نحوه گردآوري دادهها از نوع توصيفي است، دادهها به شيوه ميداني و با استفاده از پرسشنامه جمعآوري گرديد و تجزيه و تحليل دادهها توسط نرم افزار SPSS25 انجام شد. جامعه آماري اين تحقيق 130 نفر از دانش آموزان ابتدایی در شهرستان خرم آباد در سال 1402 ميباشد كه از بين تعداد دانش آموزان مشغول به تحصیل، تعداد 96 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان بهعنوان حجم نمونه تعيين و سپس به روش نمونهگيري تصادفی ساده انتخاب و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مبناي گردآوري دادههاي مورد نياز قرار گرفتند. روايي شكلي و محتوايي ابزار تحقيق با استفاده از نظرسنجي ده نفر از معلمان مشغول به خدمت در شهرستان خرم آباد مورد تأييد قرار گرفت و براي سنجش پايايي از پيشآزمون و آلفايكرونباخ (87/0) استفاده شد. بر اساس نتايج تحليل عاملي اكتشافي مؤلفههای تأثيرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی در شهرستان خرم آباد بهترتيب اهميت در چهار گروه 1) الزامات آموزشی- حمایتی 2)زیرساختی 3) ارتباطی و 4) تشویقی دستهبندي شدند. اين الزامات توانستند 65 درصد از واريانس كل را تبيين نمايند.
کلمات کلیدی:
روشهای تدریس، مشوقهای تحصیلی، انگیزه، پیشرفت تحصیلی
Analyzing the requirements affecting the academic progress of primary school students in Khorram Abad city
Frank Walizadeh [1]
[1] Senior expert in educational management, valizadeh.79@gmail.com
abstract
Keywords:
Teaching methods, academic incentives, motivation, academic progress