مقاله: پژوهشی
صفحه: 259- 240
نویسندگان:
ایرج دستبرد*[1]، جمیله شاکری[2]، بهناز سیدی نژاد[3]
[1] دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحدتبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول)
[2] کارشناس مدیریت بازرگانی،دیوان محاسبات استان آذربایجانغربی، ایران
[3] دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحدتبریز، تبریز، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر گزارشگری پایداری بر شهرت شرکت با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر رفتار فرصت طلبانه مدیر عامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. به این منظور نمونهای شامل 145 شركت پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سالهای 1390 – 1401 انتخاب شد و اطلاعات با استفاده از دادههای موجود در نرم افزار ره آورد نوین و بررسي گزارشها و صورتهای مالي شرکتهای پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از طريق مراجعه به وبگاه رسمي بورس اوراق بهادار تهران جمعآوري شد؛ و آزمونهای همبستگی و رگرسیون فرضیهها با استفاده از نرمافزار ایویوز 10 مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول نشان داد که بین گزارشگری پایداری و شهرت شرکت رابطه معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم نشان داد که رفتار فرصت طلبانه مدیر عامل بر رابطه بین گزارشگری پایداری و شهرت شرکت تأثیر معناداری دارد.
کلمات کلیدی:
گزارشگری پایداری شرکت، شهرت شرکت، رفتار فرصت طلبانه مدیرعامل.
The impact of sustainability reporting on corporate reputation considering the moderating role of CEO opportunistic behavior
Iraj Dastbard*[1], Jamila Shakri[2], Behnaz Sidinejad[3]
[1] Accounting doctoral student, Islamic Azad University, Tabriz branch, Tabriz, Iran (corresponding author)
[2] Business Management Expert, Accounts Court of West Azarbaijan Province, Iran
[3] Accounting doctoral student, Islamic Azad University, Tabriz branch, Tabriz, Iran
abstract
Keywords:
Corporate sustainability reporting, corporate reputation, CEO opportunistic behavior.