مقاله: پژوهشی
صفحه: 396- 418
نویسندگان:
شهرام بگ زاده[1]
[1]گروه مدیریت، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
چکیده
این پژوهش به بررسی تاثیر تفکر استراتژیک بر تعالی شغلی با نقش میانجی تصویر ذهنی از سازمان در بین کارکنان سازمان امور مالیاتی شهرستان اردبیل می پردازد. اطلاعات مربوط به قسمت های نظری این پژوهش با استفاده از روش کتابخانهای و اسنادی تهیه شده اند و اطلاعات بخش عملی به شیوه میدانی از طریق پرسشنامه های استاندارد از نمونه های آماری (295 نفر از کارکنان سازمان امور مالیاتی شهرستان اردبیل) جمع آوری شده اند. برای سنجش متغیر تفکر استراتژیک از پرسشنامه استاندارد «جین لیدکا» (به نقل از: پناهیان و همکاران، 1400)، برای سنجش متغیر تعالی شغلی از پرسشنامه «تیمز، باکر و درکس» (به نقل از: وکیلی، 1399) و نیز برای سنجش متغیر «تصویر ذهنی از سازمانی» از پرسشنامه استاندارد «اولریک و مارک» (2009) استفاده شده است. روایی پرسشنامه ها با استفاده از روش روایی صوری بررسی گردید و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ اندازه گیری شد که به ترتیب عبارت بودند از؛ تعالی شغلی 0.753 ، تفکر استراتژیک 0.791 و نیز تفسیر ذهنی از سازمان 0.784 . تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون معادلات ساختاری در بسته نرم افزاری «لیزرل» انجام گرفته است و نتایج پژوهش حاکی از آن است که؛ متغیر تصویر ذهنی از سازمان (با ضریب بتای 0.34) تاثیر تفکر استراتژیک بر تعالی شغلی کارکنان سازمان امور مالیاتی شهرستان اردبیل را افزایش میدهد. همچنین تفکر استراتژیک بر تعالی شغلی (با ضریب بتای 0.52)، تفکر استراتژیک بر تصویر ذهنی از سازمان (با ضریب بتای 0.53) و نیز تصویر ذهنی از سازمان بر تعالی شغلی (با ضریب بتای 0.57) تاثیر مثبت معنی داری داشتند.
کلمات کلیدی:
تفکر استراتژیک، تعالی شغلی، تصویر ذهنی از سازمان.
Shahram Bagzadeh [1]
[1] Department of Management, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
abstract
This research examines the impact of strategic thinking on job excellence with the mediating role of mental image of the organization among employees of the tax affairs organization of Ardabil city. The information related to the theoretical parts of this research has been prepared using the library and documentary method, and the practical part information has been collected in the field through standard questionnaires from statistical samples (295 employees of the tax affairs organization of Ardabil city). to measure the variable of strategic thinking from the standard questionnaire “Jane Liedka” (quoted by: Panahian et al., 2014), to measure the variable of job excellence from the questionnaire of “Tims, Bakker and Derks” (quoted by: Vakili, 2019) and also for The measurement of the variable “mental image of the organization” was used from the standard questionnaire of “Ulrik and Mark” (2009). The validity of the questionnaires was checked using the face validity method and the reliability of the questionnaires was measured using Cronbach’s alpha, which were respectively: Job excellence 0.753, strategic thinking 0.791 and mental interpretation of the organization 0.784. Data analysis has been done using the structural equation test in the software package “Lisrel” and the results of the research indicate that; The variable of mental image of the organization (with a beta coefficient of 0.34) increases the impact of strategic thinking on the job excellence of employees of the tax affairs organization of Ardabil city. Also, strategic thinking on occupational excellence (with a beta coefficient of 0.52), strategic thinking on the mental image of the organization (with a beta coefficient of 0.53) and also the mental image of the organization on occupational excellence (with a beta coefficient of 0.57) had a significant positive effect.
Keywords:
Strategic thinking, job excellence, mental image of the organization.