مقاله: پژوهشی
صفحه: 44- 66
نویسندگان:
وحید متینی*[1]
[1] کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، از موسسه آموزش عالی حکیم نظامی قوچان(غیردولتی-غیرانتفاعی) قوچان ،خراسان رضوی،ایران، v.matini@gmail.com
چکیده
این مطالعه تعهد مدیریت برای بازاریابی داخلی را از دیدگاه کارکنان موردبررسی قرار میدهد و اثرات مستقیم و غیرمستقیم آن را بر نگرش کاری کارکنان و همچنین اثر مستقیم آن را بر رضایت شغلی و اثر رضایت شغلی بر نگرش کاری کارکنان را تبیین میکند. این تحقیق به لحاظ استفاده از دادههای عددی از نوع تحقیقات کمّی است. ازلحاظ هدف، جزء تحقیقات کاربردی بشمار میرود. جامعه آماری این تحقیق کارکنان هتلهای چهار ستاره و بالاتر شهرهای تبریز و ارومیه است. تعداد این هتلها در شهر تبریز پنج و در ارومیه پنج هتل است. با توجه به تعداد اعضای جامعه که بالغبر 780 نفر است حجم نمونه از طریق فرمول کوکران برابر با 258 نفر به دست آمد. پرسشنامهی مورداستفاده در پژوهش متشكل از دودسته سؤالات عمومي و تخصصي است. دسته اول سؤالات عمومي پيرامون مشخصات فردي پاسخدهندگان مانند سن، ميزان تحصيلات، سمت و سابقه کار خواهد بود و بقيه سؤالات به سنجههای مربوط به متغيرهاي پژوهش اختصاصیافته است.بهمنظور تحلیل دادهها، از مدل یابی معادلات ساختاری استفادهشده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین ادراک از تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی و رضایت شغلی و نگرش کاری کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین ادراک از تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی و ارتباطات داخلی رسمی و غیر رسمی و انتشار اطلاعات و پاسخ گویی سازمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین ارتباطات داخلی رسمی و نگرش کاری کارکنان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بین ارتباطات داخلی غیررسمی و انتشار اطلاعات و پاسخگویی سازمان و نگرش کاری کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بین ادراک از تعهد مدیریت به بازاریابی داخلی و شیوههای بازاریابی داخلی و رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی:
ادراک تعهد مدیران، بازاریابی داخلی، نگرش کاری کارکنان
Vahid Matini*[1]
[1] Master of Business Administration, Marketing major, Hakim Nezami Quchan Institute of Higher Education (Non-Governmental-Non-Profit), Quchan, Khorasan Razavi, Iran, v.matini@gmail.com
abstract
This study examines management commitment to internal marketing from the perspective of employees and explains its direct and indirect effects on employees’ work attitudes, as well as its direct effect on job satisfaction and the effect of job satisfaction on employees’ work attitudes. This research is a quantitative research in terms of using numerical data. In terms of its purpose, it is considered an applied research. The statistical population of this research is employees of four-star and above hotels in the cities of Tabriz and Urmia. The number of these hotels is five in Tabriz and five in Urmia. Considering the number of members of the community, which is 780 people, the sample size was obtained through the Cochran formula equal to 258 people. The questionnaire used in the research consists of two groups of general and specialized questions. The first group of general questions will be about the personal characteristics of the respondents, such as age, level of education, position, and work experience, and the rest of the questions will be dedicated to measures related to the research variables. Structural equation modeling was used to analyze the data. The results of the study showed that there is a positive and significant relationship between the perception of management’s commitment to internal marketing and employees’ job satisfaction and work attitude. There is also a positive and significant relationship between the perception of management’s commitment to internal marketing and formal and informal internal communications and information dissemination and organizational responsiveness. There is a negative and significant relationship between formal internal communications and employees’ work attitude. There is a positive and significant relationship between informal internal communications and information dissemination and organizational responsiveness and employees’ work attitude. There is a positive and significant relationship between the perception of management’s commitment to internal marketing and internal marketing practices and job satisfaction.
Keywords:
Perception of Managers’ Commitment, Internal Marketing, Employees’ Work Attitude