مقاله: پژوهشی
صفحه: 125- 143
نویسندگان:
حمیدرضا عزیزی[1]، عطا عوض زاده[2]
[1] دکتری تخصصی حسابداری، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
[2] دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
چکیده
شرکتهای وابسته به گروههای تجاری در قیاس با شرکتهای مستقل، بهطور نسبی وابستگی کمتری به بازار سرمایه خارجی و تأمین مالی داشته و ممکن است قادر به پرداخت سود سهام دائمی باشند و از اینرو تأمین مالی استان تری برخوردار میباشند بهنوعی دیگر اعتبار تجاری برای چنین شرکتی افزایش میباد. هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین عضویت در گروه تجاری و اعتبار تجاری با تأکید بر محدودیت مالی و رقابتی بودن بازار محصولات در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. برای این منظور، جامعه آماری تحقیق حاضر تمامی شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بوده که، نمونه تحقیق حاضر متشکل از 132شرکت و بازه زمانی این تحقیق سالهای 1392 تا 1399 میباشد. برای تجزیهوتحلیل آماری دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق حاضر از آمار توصیفی و آمار استنباطی (رگرسیون خطی چند متغیره) استفادهشده است. نتایج نشان داد که بین عضویت در گروه تجاری و اعتبار تجاری رابطه مستقیم وجود دارد و نیز رقابتی بودن بازار محصول سبب تشدید رابطه فوق شده ولیکن محدودیت مالی سبب تضعیف رابطه فوق میگردد.
کلمات کلیدی: عضویت در گروه تجاری، اعتبار تجاری، محدودیت مالی ، رقابتی بودن بازار محصولات
Abstract