مقاله: پژوهشی
صفحه: 302- 322
نویسندگان:
یوسف آزادیان[1]
[1] گروه حسابداری، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران Yousef.Azadian@iau.ac.ir
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر ابعاد نوآوری سازمانی بر عملکرد مالی نهادهای خدمات محور میباشد. نوآوری به عنوان یک عنصر فعال کننده حیاتی برای شرکتها به منظور ایجاد ارزش و مزیت رقابتی پایدار در محیط پیچیده و در حال تغییر صحیح امروزی به شمار میآید. در این مطالعه شعب بانک تجارت استان مازندران به عنوان جامعه آماری تعیین که به کمک جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی ساده با تخصیص متناسب 113 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بوده و ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه سنجش نوآوری سازمانی آمید و همکاران (2002) با پایایی 81/0 و پرسشنامه عملکرد مالی عزیزی (1390) با پایایی 92/0 میباشد. همچنین برای سنجش روایی پرسشنامهها از تحلیل عاملی تاییدی با نرم افزارlisrel استفاده شده است. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کولموگروف- اسمیرنف، آزمون رگرسیون و رگرسیون گام به گام به کمک نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای تحقیق حاکی از این است که نوآوری سازمانی و مولفههای آن بر عملکرد مالی کارکنان شعب بانک تجارت استان مازندران تاثیر مثبت و معناداری دارند. با افزایش نوآوری محیطی، نوآوری رهبری و نوآوری فردی در شعب بانک تجارت استان مازندران، عملکرد مالی این بانکها نیز افزایش پیدا میکند.
کلمات کلیدی:
سازمانهای خدماتی، نوآوری سازمانی، بانک.
Yousef Azadian[1]
[1] Department of Accounting, Nowshahr Branch, Islamic Azad University, Nowshahr, Iran Yousef.Azadian@iau.ac.ir
abstract
The main objective of this study is to investigate the impact of organizational innovation dimensions on the financial performance of service-oriented institutions. Innovation is considered a vital enabling element for companies to create sustainable value and competitive advantage in today’s complex and changing environment. In this study, the branches of Tejarat Bank of Mazandaran province were selected as the statistical population, which was selected as a sample using the Morgan table and simple random sampling method with proportional allocation of 113 people. The descriptive research method is a survey type and the data collection tool includes the organizational innovation measurement questionnaire of Amid et al. (2002) with a reliability of 0.81 and the Azizi financial performance questionnaire (2011) with a reliability of 0.92. Also, confirmatory factor analysis with lisrel software was used to measure the validity of the questionnaires. The data were analyzed using descriptive statistics and the Kolmogorov-Smirnov test, regression test and stepwise regression using SPSS software. The research findings indicate that organizational innovation and its components have a positive and significant effect on the financial performance of employees in the branches of Tejarat Bank in Mazandaran Province. With the increase in environmental innovation, leadership innovation, and individual innovation in the branches of Tejarat Bank in Mazandaran Province, the financial performance of these banks also increases.
Keywords:
Service organizations, organizational innovation, bank.