مقاله: پژوهشی
صفحه: 23- 43
نویسندگان:
عظیم حسینی ججین[1]، مجتبی خشنود قشلاقی[2]
[1] کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش کارآفرینی، موسسه آموزش عالی و غیر انتفاعی مقدس اردبیلی، ایران
[2] کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران
چکیده
شرکتهای گردشگری با توجه به نو پا بودن و عدم امکان جذب نیروی انسانی گران قیمت و با اتکا بر دانش، این امکان را خواهند داشت که از توانمندی فناورانه بهرهمند شوند؛ بنابراین در این پژوهش باهدف استخراج میزان تأثیر توانمندی و هوشمندی بر تجاریسازی در شرکتهای گردشگری، تلاش میشود که ارتباط بین فرآیند هوشمندی، توانمندی و تجاریسازی فناوری موردبررسی قرار گیرد. مطالعه حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصيفی- تحليلی است و جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان شرکتهای فعال در حوزه گردشگری شهرستان سرعین در سال 1400 است. که به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده، بر اساس فرمول نمونهگیری مورگان 58 نفر تعیین شد که بعد از توزیع پرسشنامه 41 عدد از آن قابلیت استفاده را داشتند. پرسشنامه مورداستفاده در تحقیق محقق ساخته است که شاخصهای آن از مطالعات و پیشینه مرتبط اخذ و بومیسازی شده است. روایی ابزار سنجش تحقیق بر اساس نظرات اساتید متخصص و کارشناسان خبره و پایایی مدل تحقیق و تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزار SMART PLS انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد که هوشمندی تأثیر مثبت و معنیداری بر توانمندی (537/0 β= و 341/7 T=) و تجاریسازی در میان شرکتهای گردشگری شهرستان سرعین (813/0β= و 827/10T=) دارد. همچنین توانمندی تأثیر مثبت و معنیداری بر تجاریسازی در میان شرکتهای گردشگری شهرستان سرعین (935/0β= و 255/9 T=) دارد.
کلمات کلیدی: گردشگری، سازمان مدیریت مقصد ، مدل توسعه خدمات نوآورانه
An analysis of the relationship between intelligence and commercialization among the tourism organizations of Sarein city: with an emphasis on technological capability
Azim Hosseini Jejin[1], Mojtabi Khoshnoud Qeshlaghi[2]
[1] Master of Business Administration, entrepreneurship orientation, Moghaddis Ardabili Institute of Higher Education and Non-Profit, Iran
[2] Master of Marketing Management, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran
Abstract