مقاله: پژوهشی
صفحه: 384- 363
نویسندگان:
نرگس حمیدیان[1]، عباس داستانپور حسین آبادی[2]
[1] گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. (n.hamidian@ase.ui.ac.ir)
[2] گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. (abbasdastanpour@ase.ui.ac.ir)
چکیده
موفقیت مدیران در سازمانها در گرو مهارتهای آنان در برنامه ریزی خوب، سازماندهی، هدایت و کنترل است. باید بدانیم که نقطه عطف در بکارگیری تمامی این مهارتها به گونه ای نیکو، همانا بهره مند بودن مدیران از مهارتهای تصمیم گیری است. به عبارت دیگر تمامی فعالیت های مدیران در ارتباط با تصمیم گیری است. تصمیم گیری به عنوان کلید فهم پیچیدگی های سازمان و جوهر اصلی مدیریت است و حتی می توان آن را مترادف با آن دانست. هدف مقاله حاضر ارائه یک چارچوب مفهومی برای یکپارچهسازی عوامل تفکر استراتژیک، عملکرد سازمانی و فرآیند تصمیمگیری است. روش: روش شامل مرور ادبیات است و یک چارچوب ارائه میدهد که رابطه بین عوامل تفکر استراتژیک، عملکرد سازمانی و تأثیر میانجی سبکهای تصمیمگیری را بررسی میکند. چارچوب شامل عوامل تفکر استراتژیک (دیدگاه سیستمی، اهداف متمرکز، فرصتطلبی هوشمند، تفکر در زمان و تحلیل مبتنی بر فرضیه)، عملکرد سازمانی و تأثیر میانجی سبکهای تصمیمگیری (شهودی و منطقی) است. این پژوهش فقط به یک مدل مفهومی منجر میشود؛ باید در عمل تست شود. چارچوب مفهومی گسترده میتواند به عنوان پایهای برای تحقیقات تجربی آینده و به عمل آوردن بینشها برای عملگران درباره تقویت توسعه سیاست در فرآیند برنامهریزی استراتژیک خدمت کند. تغییر پارادایم در ادبیات نشان میدهد که مدیریت استراتژیک و سبکهای تصمیمگیری برای تعیین عملکرد سازمانی حیاتی هستند. این مقاله اهمیت سبکهای تصمیمگیری را برجسته میکند و با تحلیل ادبیات مدیریت استراتژیک موجود، یک چارچوب برای مدیریت استراتژیک توسعه میدهد.
کلمات کلیدی:
مدیریت استراتژیک، تصمیمگیری شهودی، تصمیمگیری منطقی، فرآیند تفکر استراتژیک، عملکرد سازمانی.
Strategic management process: the role of decision-making style and organizational performance
Narges Hamidian[1], Abbas Dastanpour Hosseinabadi[2]
[1] Department of Accounting, Faculty of Administrative Sciences and Economics, Isfahan University, Isfahan, Iran. (n.hamidian@ase.ui.ac.ir)
[2] Department of Accounting, Faculty of Administrative Sciences and Economics, Isfahan University, Isfahan, Iran. (abbasdastanpour@ase.ui.ac.ir)
abstract
Keywords:
Strategic management, intuitive decision making, logical decision making, strategic thinking process, organizational performance.