مقاله: پژوهشی
صفحه: 2- 22
نویسندگان:
نجمه راموز[1]*، مجید نیلی[2]، سلیمه غبیشاوی[3]
[1] استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه قم، قم، ایران
[2] استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه قم، قم، ایران
[3] دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده
در محیط متغیر و رقابتی امروز، داشتن منابع طبیعی به تنهایی باعث رشد و توسعهیافتگی در صنعت گردشگری به عنوان یکی از ارزآورترین بخشهای اقتصادی نمیشود و ارائه خدمات یا محصولات جدید بر اساس نیازها و انتظارات بازدیدکنندگان (بازارگرایی) رمز موفقیت این صنعت خواهد بود. در این میان سازمانهای مدیریت مقصد، نقش مهمی را در ارتقاء عملکرد مقاصد گردشگری ایفا میکنند. 150 پرسشنامه از مدیران و کارکنان سازمان گردشگری منطقه آزاد اروند جمعآوری و مدل توسعه خدمات نوآورانه پیشنهادی تحقیق مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد، تأثیر مشارکت ذینفعان گردشگری، حمایت مدیران ارشد سازمان و استراتژیهای نوآورانه از طریق متغیر میانجی بازارگرایی بر توسعه خدمات نوآورانه گردشگری تأثیر مثبت و معناداری بوده ولیکن تأثیر حمایت مدیریت ارشد سازمان، مشارکت ذینفعان گردشگری و تناسب استراتژیک و شرکتی بر توسعه خدمات نوآورانه به صورت مستقیم، مورد تأیید قرار نگرفت.
کلمات کلیدی: گردشگری، سازمان مدیریت مقصد ، مدل توسعه خدمات نوآورانه
Innovative service development model in destination management organization (case study: Arvand Free Zone Tourism)
Najmeh Ramoz[1]*, Majid Nili[2], Salima Ghobishavi[3]
[1] Assistant Professor, Department of Business Administration, University of Qom, Qom, Iran
[2] Assistant Professor, Department of Industrial Management, University of Qom, Qom, Iran
[3] Master of Business Administration student, Qom University, Qom, Iran
Abstract