مقاله: پژوهشی
صفحه: 261- 293
نویسندگان:
سعیده پرهیزکار[1]*، خلیل غفاری[2]
[1] دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی- مدیریت آموزشی، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی، الیگودرز، ایران s.parhizkar22@gmail.com
[2] دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد الیگودرز، دانشگاه آزاد اسلامی، الیگودرز، ایران. ghaffari20500@yahoo.com
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر سواد رسانهای بر جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه و آگاهی فراشناختی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع تحقیق علی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر الیگودرز در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 2385 نفر بودند. نمونه مورد بررسی با استفاده از جدول مورگان 331 نفر تعیین و به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامههای استاندارد؛ سواد رسانهای فلسفی (1393) جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه مک کوچ و سیگل (2003) و آگاهی فراشناختی ولز (1997) که روایی آنها با نظر متخصصان و پایایی آنها با آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 74/0، 91/0، 87/0 مورد بررسی و تائید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی مانند: آزمون نرمال بودن، واریانس و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که سواد رسانهای و ابعاد آن (آگاهی از اهداف پنهان پیامهای رسانهای، درك محتوای پیامهای رسانهای، نگاه انتقادی به پیامهای رسانهای، تجزیه و تحلیل پیامهای رسانهای) بر جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه در دانشآموزان تاثیر دارد. اما گزینش آگاهانه پیامهای رسانهای بر جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه در دانشآموزان تأثیر ندارد. سواد رسانهای و ابعاد آن (آگاهی از اهداف پنهان پیامهای رسانهای، درك محتوای پیامهای رسانهای، نگاه انتقادی به پیامهای رسانهای، تجزیه و تحلیل پیامهای رسانهای) بر آگاهی فراشناختی دانشآموزان تاثیر دارد. اما گزینش آگاهانه پیامهای رسانهای بر آگاهی فراشناختی دانشآموزان تأثیر ندارد.
کلمات کلیدی:
سواد رسانهای، جهتگیری مثبت نسبت به مدرسه، آگاهی فراشناختی.
Investigating the effect of media literacy on positive orientation towards school and metacognitive awareness of female students of the first secondary school in Aligudarz city in the academic year 1402-1401
Saeeda Parhizkar[1]*, Khalil Ghaffari[2]
[1] Master’s student, Department of Educational Sciences-Educational Management, Aligudarz Branch, Islamic Azad University, Aligudarz, Iran s.parhizkar22@gmail.com
[2] Associate Professor, Department of Educational Sciences, Aligudarz Branch, Islamic Azad University, Aligudarz, Iran. ghaffari20500@yahoo.com
abstract
Keywords:
Media literacy, positive orientation towards school, metacognitive awareness.