بررسی تاثیر مهارت های بازاریابی بر وفاداری سازمانی(مورد مطالعه: کارکنان فروشگاه زنجیره‌ای رفاه تهران)

مقاله: پژوهشی

صفحه: 2- 9

نویسندگان:

محمد علی غلامی ده سفیدی[1]

[1] کارشناسی مدیریت

 

چکیده

امروزه وفاداری کارکنان به سازمان، موضوع مهمی در مباحث سازمانی می‌باشد که شامل حمایت، طرف‌داری صادقانه و دفاع از اهداف سازمان است. حمایت و دفاع از اهداف سازمانی در برابر تهدیدات خارجی و حفظ تعهد در شرایط مطلوب می‌تواند به عنوان وفاداری سازمانی نامیده شود. وفاداري به سازمان موجب می‌گردد کارکنان با انگیزه‌ي بیشتر و مشتاقانه‌تر به فعالیت و انجام وظایف شغلی بپردازند و در نتیجه شاهد خروجی به مراتب بهتر و بهره‌وري نیروي انسانی بالاتر از آن‌ها خواهیم بود که در موفقیت سازمان‌ها در رسیدن به اهداف، ارزش‌ها و مأموریت خود تأثیر اساسی دارد. این تحقیق به دنبال بررسی تاثیر مهارت های بازاریابی بر وفاداری سازمانی است. بر این اساس تحقیق حاضر یک تحقیق کاربردی است که به لحاظ شیوه اجرا تحقیقی همبستگی محسوب می شود. ا برای انجام تحقیق از نرم افزار spss استفاده شده است داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه و به روش تصادفی ساده استخراج شده اند. نمونه آماری شامل 384 نفر از فروشگاه های زنجیره استان تهران برگزیده شدند. ضریب مسیر این رابطه مقدار 0.67 بدست آمد. برای ارزیابی معناداری این تأثیر باید به عدد معناداری t-Value مراجعه نمود که این عدد مقدار 11.20 که فراتر از 1.96 می باشد و همچنین P-Value مقدار 0.000 را به خود گرفته است. بنابراین فرضیه مورد نظر در سطح 95% اطمینان تأیید می گردد و مهارت های بازاریابی بر وفاداری سازمانی تاثیر دارد.

کلمات کلیدی:

مهارت های بازاریابی، وفاداری سازمانی، کارکنان فروشگاه زنجیره‌ای رفاه تهران


Investigating the effect of marketing skills on organizational loyalty (case study: employees of Refah chain store in Tehran)

Mohammad Ali Gholami De Sefidi [1]

[1] Bachelor of Management

 

abstract

Today, the loyalty of employees to the organization is an important issue in organizational discussions, which includes support, honest support, and defense of the organization’s goals. Supporting and defending organizational goals against external threats and maintaining commitment under favorable conditions can be called organizational loyalty. Loyalty to the organization makes the employees more motivated and enthusiastic to work and perform their job duties, and as a result, we will witness a far better output and a higher productivity of the human force than them, which has a fundamental effect on the success of organizations in achieving their goals, values ​​and mission. has This research seeks to investigate the impact of marketing skills on organizational loyalty. Based on this, the current research is an applied research, which is considered to be a correlational research in terms of its implementation method. SPSS software was used to conduct the research, the required data were extracted through a questionnaire and by a simple random method. The statistical sample included 384 people from chain stores in Tehran province. The path coefficient of this relationship was found to be 0.67. To evaluate the significance of this effect, one should refer to the significant number of t-Value, which is 11.20, which is more than 1.96, and the P-Value is 0.000. Therefore, the desired hypothesis is confirmed at the 95% confidence level and marketing skills have an effect on organizational loyalty.

Keywords: 

Marketing skills, organizational loyalty, employees of Refah chain store in Tehran

اشتراک گذاری

Share on telegram
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on facebook

فایل مقاله